lördag 7 april 2012

Joggingvagn!

Igår var det en vilodag, mest för att jag tog ett övertidspass på jobbet. Idag blev det åter en lätt distans med hunden och joggingvagnen. Min fru var och handlade och hon tog med sig lilltjejen. Då passade jag på att "packa" ned den "stora" tösen i joggingvagnen. Hunden fick också följa med. Vi sprang en fin runda på ca 14.6 km i ett lätt tempo. Denna vecka får ses som en mycket lugn återhämtningsvecka. Brukar lägga upp min träning med 2-3 veckor som är lite tuffare och sedan en lugnare vecka. Annars har jag ingen större plan utan kör på efter känsla och lust. Hittills har jag sprungit blygsamma 44 km och troligen blir det vila i morgon. Samtidigt var min genomsnittliga mängd förra året 44.5 km/vecka. Min utveckling som löpare går onekligen framåt.

Joggingvagnen är ett kapitel för sig. Tidigare har jag varit lite skeptisk till joggingvagnar. Har tyckt att det ser lite forcerat och stressigt ut med vuxna som springer med barnet i en vagn. Jag är flexibel och kan ändra mina åsikter och nu när jag är föräldrarledig med två barn, var jag tvungen att hitta en bra lösning för att kunna springa. Valde mellan att investera i ett löpband eller en joggingvagn. Efter att bollat frågan med min fru blev det en vagn. Nu har vi förvisso hela garaget fullt med vagnar men jag ångrar inte köpet.

Efter lite forskande hittade jag en Croozer Kid2 på XXL. Just då var det ett mycket bra pris på 2999 kr. Vagnen tillhör mellanskiktet av vagnar. Det finns en uppsjö av billiga och extremt dyra vagnar. Detta är en så kallad 3-1 vagn, d.v.s den går att använda som jogging-, cykel- och vanlig vagn. Det är bara att byta framhjul eller sätta på en stång till cykeln. Det tar bara en minut. Som cykelvagn är den suverän och som vanlig vagn helt okey. Den är lite bred för att få in i vissa hissar eller dörröpningar. Har Ni två barn tycker jag verkligen Ni skall satsa på en dubbelvagn. Barnen sitter skönt och säkert i fempunktsbälten. Det finns mycket gott om plats för packning och en del smarta detaljer som fickor m.m. Perfekt att kunna cykla till storköpet, göra om till vagn, handla och sedan cykla hem.

Som joggingvagn fungerar den utmärkt. Jag springer inte några intervaller eller dylikt, men till lugna pass är den perfekt. Det tog ett tag att vänja sig vid vagnen. Den rullar lätt med ett barn men med två blir den lite för tung. Uppförsbackarna blir naturligtvis betydligt tuffare. Till långa pass är det smidigt att kunna packa ned lite bananer, mat och dricka till barnen och dig själv. Barnen har hittills uppskattat vagnen och löprundorna. Här är lite råd och tips från tidningen Runners World.

Löptekniken blir också annorlunda. Det går ju bara att pendla med en arm i taget. Det tog en stund att lära sig tekniken. Löpsteget måste hållas kort, annars kan du slå i framkanten. Samtidigt är en bra löpteknik byggd på att fötterna skall landa rakt under kroppen och hög frekvens på fotnedsättningen. På så vis känns det som vagnen hjälper till med löptekniken.

För mig, barnen och hunden kommer det nog bli många kilometers löpning med vagnen. Jag kommer längre fram göra ett suveränt inlägg om löparprylar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar