lördag 18 augusti 2012

Provlöpning av Risveden Terräng!

risvedenterrang.se

Gruppbild från Risveden Terräng
I torsdags var jag och provsprang Risveden Terräng. På vägen till Sjövik plockade jag upp Jonas, en duktig Solviking som bloggar på vagentillmal.blogspot.se. Vi möttes av ca 40 stycken löpare som ville testa banan den här fina sensommarkvällen. Banan är 17.7 km, innehåller 22 backar och totalt 225 höjdmeter.

Efter ett obligatoriskt gruppfoto gav vi oss av. Ganska snabbt delades vi automatiskt upp i grupper efter hastighet. Jag hängde på en tätklunga på ca 7 personer. Trevligt med social löpning, prata löpning och att träffa nytt folk. Egentligen hade jag tänkt att det hela skulle bli en ganska lugn distans i kuperad terräng i runt 5.15-tempo. Nu landade de första 6 km i ca 4.35-tempo, men det kändes lätt och dessutom var det ganska flackt och mest fin grusväg och en del vacker lättlöpt stig. Banan följer för övrigt en svart/vit-markerad led, vilket gör det möjligt att springa banan på egen hand. Det gäller dock att vara lite uppmärksam på vissa ställen, vilket jag missade i slutet.

Efter ca 6.5 km dök den berömda backen eller "väggen" upp. Där blev det en blandning av gång och lätt löpning uppför. Undrar hur backen känns på tävlingen, då man säkert har lite mer syreskuld i kroppen? På toppen pustade vi en stund och tittade på utsikten innan vi gav oss av igen. Nu hade gruppen desimerats till fyra personer. I täten sprang en herre i övre medelåldern, eller minst 10 år äldre än mig. Han höll verkligen upp tempot och hade en grym teknik, framförallt i nedförsbackarna. Troligen hade han nog avverkat några mil trailrunning i sina dagar. Det ger en själv lite hopp inför framtiden. Efter ca 11.5 km löpning var det en vätskekontroll. Där pausade vi i några minuter innan vi sprang vidare. En bit gick på fin teknisk stig och sedan blev det en del löpning på traktorstigar. Här tyckte jag att tempot blev lite för högt för ren träning och jag släppte de tre löparna framför mig. Därför blev det sololöpning den sista biten. Jag koncentrerade mig på att springa med rätt teknik i uppförsbackarna och på att våga släppa loss nedför.

Här är ett klipp där Kilian visar lite teknik för ned och utförslöpning. Möjligen eller troligen har jag länkat till den tidigare, men den är värd att se flera gånger.


När det är ca 4 km kvar av banan, lämnar man skogen och de tekniska stigarna. Resten består mest av lite snabbare transportsträckor. Här kunde jag gasa på lite och någon km sprang jag i 4-tempo. I en nedförsbacke missade jag i farten att jag skulle svänga vänster i en korsning och jag hamnade nere i Sjöviks samhälle innan jag insåg missen. Det blev till att vända och när jag kom i mål på ganska möra ben hade jag fått ca 2.5 km löpning i bonus. Hela rundan för mig blev 20.14 km och 4.57-tempo i snitt. Enligt min Garmin hade jag fått till 271 höjdmeter.

Det är ett mycket trevligt initiativ med en provlöpning och som helhet blev det en riktigt lyckad träning. Mitt intryck av banan är att det är en vacker bana med en bra mix av teknisk stig, utmanade backar och lättare transportsträckor. Banprofilen och löpningen liknar ganska mycket den som var på Lerum Vildmark. Ser redan fram mot tävlingsdagen! Den här typen av löpning är ren och skär glädje.....



2 kommentarer:

  1. Låter som det blev ett härligt pass. :-)

    Jag får köra en testlöpning på egen hand. Hoppas jag kan få till det en gång, under de sista veckorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag verkligen du skall försöka göra. Banan var ganska bra markerad och hyggligt logisk, förutom i slutet - men då är du i mer civiliserade marker. Tänk bara på att det blir mörkare tidigare på kvällen......:-)

      Radera